Skip to the content

Το Facebook «κόβει» το τσιγάρο και βάζει stop σε βία και διακρίσεις!

Το Facebook «κόβει» το τσιγάρο και βάζει stop σε βία και διακρίσεις!

Οι βασικές απαγορεύσεις – περιορισμοί στις Facebook διαφημίσεις που πρέπει να γνωρίζουμε, προτού προχωρήσουμε στη δημιουργία μιας καμπάνιας.

Αναμφισβήτητα, το Facebook είναι ένα από τα πιο διαδεδομένα social media παγκοσμίως. Αρωγός στην επικοινωνία των ανθρώπων αλλά και σπουδαίο digital marketing εργαλείο, ιδανικό μέσο για να διαφημίσεις την επιχείρηση ή το brand σου σε στοχευμένο κοινό, σε οποιοδήποτε μέρος του πλανήτη.

Ένας μη υποψιασμένος χρήστης ή κάποιος που δεν ασχολείται τόσο, θα μπορούσε να έχει τη λανθασμένη εντύπωση ότι το μέσο αυτό, λόγω της φύσης του (δωρεάν εγγραφή, διαδικτυακή πλατφόρμα κ.λπ.), διέπεται από τεράστια ελευθερία στον τρόπο που μπορεί κανείς να το χρησιμοποιήσει. Κάτι τέτοιο όμως θα ήταν και κάπως αφελές, καθώς ως digital μικρογραφία της κοινωνίας οφείλει να ακολουθεί και αυτό κάποιους κανόνες.

Από την άλλη, η ελευθερία της έκφρασης είναι ένα σπουδαίο αγαθό, όμως συχνά - ιδίως στο διαδίκτυο- ορισμένοι την εκμεταλλεύονται, χρησιμοποιώντας την αλόγιστα, με σοβαρές επιπτώσεις ή ακόμη και ανεπανόρθωτες βλάβες στην ψυχολογία του ατόμου, επιφέροντας σοκ ή τρόμο, ενισχύοντας πρακτικές που προωθούν τις διακρίσεις ή τη βία.

Αυτό συμβαίνει και με το Facebook και δεν χρειάζεται να είναι κάποιος γκουρού του συγκεκριμένου μέσου κοινωνικής δικτύωσης για να το αντιληφθεί. Ακόμα και όταν πρόκειται για ένα προσωπικό account, υπάρχουν περιορισμοί. Αν δεν τηρηθεί το τρίπτυχο safety (με την απαγόρευση π.χ. ανάρτησης περιεχομένου που απεικονίζει τραυματισμό), equity (με την απαγόρευση π.χ. προώθησης περιεχομένου σχετικού με αλκοόλ σε χώρες που απαγορεύεται η κατανάλωσή του), voice (στήριξη διαφορετικότητας και αποφυγή διακρίσεων) είναι δυνατόν να αφαιρεθεί η δυνατότητα του χρήστη να ποστάρει ή και ακόμη και να κλείσει το profile του.

Αν μιλάμε τώρα για χρήση του εν λόγω μέσου για business σκοπούς, τότε οι κανόνες γίνονται πιο αυστηροί. Όλα όμως, συμβαίνουν, με τελικό στόχο την ομαλή συνύπαρξη των χρηστών και τον σεβασμό της προσωπικότητάς τους,  που εξασφαλίζεται από την συμβατότητα με τις αξίες της Facebook κοινότητας.

Έτσι, πριν από τη δημιουργία μίας διαφημιστικής καμπάνιας στο Facebook, πάντα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας, την πιθανότητα το υποψήφιο προς διαφήμιση προϊόν, να μην επιτρέπεται να προωθηθεί, γι’ αυτό ακολουθούμε προσεκτικά τα advertising policies για prohibited content (απαγορευμένο περιεχόμενο).

Παρακάτω θα δεις τα κυριότερα:

  • Προϊόντα καπνού. Το Facebook «κόβει» κάθε διαφήμιση που στην εικόνα της φαίνεται να προωθεί την πώληση ή τη χρήση ειδών καπνού, με αποτέλεσμα να κάνει δύσκολη τη ζωή των επιχειρήσεων που ασχολούνται με αυτό το αντικείμενο. Όχι, δεν μπορούμε να ανεβάσουμε μία καμπάνια, που αναφέρεται σε τσιγάρο, κανονικό ή ηλεκτρονικό, ούτε κάποια που να αφορά σε προώθηση σχετικών με τα παραπάνω προϊόντων (καπνό, χαρτάκια, ναργιλέδες, συσκευές εισπνοής κ.α.). Αντιθέτως, το Facebook θα μπορούσε να επιτρέψει την προώθηση μίας αντικαπνιστικής καμπάνιας, ενός e-book που παρέχει συμβουλές σχετικές με τον εθισμό στο κάπνισμα ή προγραμμάτων και εγκαταστάσεων αποτοξίνωσης από αυτό. Επίσης, γίνονται αποδεκτές διαφημίσεις blog ή group με μέλη ανθρώπους με ενδιαφέροντα σχετικά με καπνικά προϊόντα, αρκεί και πάλι να είμαστε βέβαιοι πως μέσω αυτών δεν πραγματοποιείται πώλησή τους.
  • Φάρμακα και ναρκωτικά. Απαγορεύονται οι διαφημίσεις που προωθούν φαρμακευτικά σκευάσματα για οποιαδήποτε άλλη χρήση εκτός της ιατρικής. Αποφεύγουμε όποια φωτογραφία απεικονίζει κάτι σχετικό ή υπονοεί την πώληση όποιου είδους παράνομων ναρκωτικών ουσιών.
  • Όπλα και πυρομαχικά. Οι διαφημίσεις που προωθούν την πώληση όπλων, μαχαιριών (για όποια άλλη χρήση, εκτός αυτής που έχουν στην μαγειρική), καθώς και πυροτεχνημάτων, απαγορεύονται στο Facebook. Επιτρέπονται διαφημίσεις για πλαστικά όπλα - παιχνίδια ή παιχνίδια – σπαθιά, καθώς και αυτές που προωθούν είδη κυνηγιού, στρατιωτικές στολές και ομάδες με μέλη που έχουν σχετικά ενδιαφέροντα.
  • Αναβολικά. Δεν γίνονται αποδεκτές διαφημιστικές καμπάνιες για αναβολικά στεροειδή και παρόμοιες ουσίες που δρουν ως διεγερτικά, αυξάνοντας θεαματικά τη σωματική δύναμη και άλλες ικανότητες του ανθρώπινου οργανισμού. Το ίδιο συμβαίνει και με κάποια συμπληρώματα διατροφής και κάποια αμφιλεγόμενα για τις ιδιότητές τους θεραπευτικά βότανα.
  • Μέθοδοι αντισύλληψης. Απαγορεύεται η διαφήμισή προφυλακτικών και άλλων ειδών αντισύλληψης, όταν προωθείται η πώλησή τους, τονίζοντας τη ανάγκη για χρήση τους, με όποιον άλλο τρόπο που σχετίζεται εμφανώς ή και προκλητικά με τη σεξουαλικότητα, εκτός από την αντικειμενική χρήση τους ως αντισυλληπτικής μεθόδου.
  • Εικόνες γυμνού. Συχνά, σε περιπτώσεις διαφήμισης κέντρων αισθητικής που παρέχουν ως υπηρεσία διάφορες θεραπείες σώματος, laser κ.λπ., αναγκαζόμαστε να χρησιμοποιούμε φωτογραφίες που απεικονίζουν ημίγυμνα σώματα. Το γυμνό αποτελεί απαγορευτικό περιεχόμενο για το Facebook, ακόμη και σε περιπτώσεις που η στάση του εικονιζόμενου δεν είναι προκλητική ή η φωτογραφία έχει artistic χαρακτήρα. Επίσης, απαγορεύεται το zoom σε συγκεκριμένα σημεία σώματος. Η μόνη εξαίρεση είναι η προβολή γυμνών αγαλμάτων.
  • Απίθανα αποτελέσματα. Μία από τις πιο γνωστές απαγορεύσεις, όταν πρόκειται για διαφημίσεις ινστιτούτων αδυνατίσματος, είναι οι before and after. Αυτές που απεικονίζουν δηλαδή την πριν από την εφαρμογή της εκάστοτε θεραπείας κατάσταση ενός σώματος και την μετά, δηλαδή εκείνη που υποδηλώνει ιδανικά, μη αναμενόμενα και συνήθως απίθανα αποτελέσματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα απαγόρευσης αποτελεί και η εικόνα μίας ζυγαριάς ή μίας μεζούρας, καθώς προωθώντας εικόνες με τέτοιο περιεχόμενο, προωθείται η αρνητική αντίληψη ενός ατόμου για τον εαυτό του
  • Παραπλανητικό περιεχόμενο. Απαγορεύεται η προώθηση κομμένων φωτογραφιών που για να ανοίξουν ολόκληρες στον χρήστη, εκείνος υποχρεώνεται να κλικάρει τη διαφήμιση. Επίσης, δεν επιτρέπεται προωθητική ενέργεια που παραπλανά με τίτλους που φορτίζουν συναισθηματικά ή σοκάρουν τον χρήστη, δρομολογώντας τον σε landing page άσχετη με τον εν λόγω τίτλο και την αντίστοιχή προσδοκία του.
  • Υποδήλωση διάκρισης. Δεν επιτρέπεται στο διαφημιστικό κείμενο η χρήση φράσεων και χαρακτηρισμών που τονίζουν ή υποδηλώνουν οποιαδήποτε μορφή διάκρισης του στοχευμένου κοινού, με βάση κάποιο φυλετικό του χαρακτηριστικό, όπως επίσης και η αναφορά σε ηλικίες, θρήσκευμα, σεξουαλική προτίμηση, οικονομική κατάσταση, όνομα κ.λπ.
  • Κουμπιά χωρίς λειτουργικότητα. Μία φωτογραφία που προορίζεται για διαφήμιση, δεν μπορεί να περιλαμβάνει στο εικαστικό της κουμπιά χωρίς πραγματικό λόγο ύπαρξης, ούτε κάποιο checkbox. Οτιδήποτε τέτοιο πρέπει να οδηγεί κάπου. Αν δεν είναι clickable, θεωρείται παραπλανητικό. Επιτρέπεται, ωστόσο, να φαίνεται στην εικόνα, το σημείο που θα καταλήξεις π.χ. μέσα σε ένα e-shop, αν πατήσεις ένα υπαρκτό κουμπί με λειτουργικότητα, όπως θα ήταν στην προκειμένη το Shop Now.
  • Βίαιες εικόνες. Απαγορεύονται οι διαφημίσεις με φωτογραφίες αυτοκινητικών ατυχημάτων ή άλλες εικόνες που προωθούν τη βία ή έχουν απειλητικό χαρακτήρα (π.χ. κάποιος στοχεύει με ένα όπλο).

Πηγή:

(1 Αξιολογήσεις)